• TRANG CHỦ
  • GIỚI THIỆU  
    • Khái quát về Khoa
    • Tổ chức của Khoa
    • Đội ngũ cán bộ
    • Hoạt động hợp tác
  • TIN TỨC  
    • Tin tức Khoa
    • Tin tức Sinh viên
    • Thông tin Học bổng
    • Hình ảnh | Sự kiện
    • Hoạt động đoàn thể
  • SINH VIÊN  
    • Chương trình đào tạo
    • Kế hoạch đào tạo
    • Học liệu bổ trợ
    • Lịch thi
    • Kết quả thi
    • Thủ tục biểu mẫu
  • ĐÀO TẠO  
    • Chương trình đào tạo
    • Hệ thường
    • Clc23-VSTEP
    • Clc23-IELTS
    • Sau đại học
    • Kỹ năng học tập thành công bậc đại học
    • Giao tiếp liên văn hóa và giải quyết xung đột
    • Kỹ năng thuyết trình
    • Tiếng Anh kinh tế và doanh nghiệp
    • Tiếng Anh phát triển nghề nghiệp
    • Thủ tục biểu mẫu
  • E-learning  
  • CHUYÊN MÔN  
    • Kế hoạch bồi dưỡng
    • Thông tin học liệu
    • Nghiên cứu khoa học
    • Hoạt động đoàn thể
    • Thủ tục biểu mẫu
  • BỘ MÔN  
    • Tiếng Anh Khoa học Xã hội và Nhân văn
    • Tiếng Anh Tự nhiên
    • Tiếng Anh Ngoại ngữ 2 - Nhiệm vụ Chiến lược
    • Tiếng Anh Công nghệ - Kinh tế - Luật
  • GÓC CHIA SẺ  
    • Tài liệu học tập
    • Cơ hội việc làm
    • Chương trình tình nguyện
    • Học bổng
    • Chuyện của thầy cô
    • Chuyện của trò

Applying Corpus Linguistics to Enhance Disciplinary Literacy at Secondary School

11/01/2019

 

Applying Corpus Linguistics to Enhance Disciplinary Literacy at Secondary School

 

Time: 1.30 -4.30, 18th January 2019     Venue: The University of Languages and International Studies, 2 Pham Van Dong Road, Cau Giay, Xuan Thuy, Ha Noi

Presenter: Dr Clarence Green, National Institute of Education, Nanyang Technological University, Singapore.

Registration link:

 

Abstract:

Disciplinary Literacy is a research area and pedagogical approach in secondary education that focusses on developing awareness in learners of linguistic variation across disciplines. It is an approach being adopted by educational systems worldwide (Shanahan & Shanahan, 2017). In this talk I will share my recent research that has, for the first time, used Corpus Linguistics (an applied natural language processing subfield of the digital humanities) to enhance the disciplinary literacy of secondary students. I will report on a large corpus project that has built a 16.5 million word corpus of current secondary school textbooks representing eight disciplines: biology, chemistry, economics, English, geography, history, mathematics and physics. From this data, my project team and I extracted the discipline-specific vocabulary and phraseology that provide conceptual access to a discipline, employing a range of state-of-the-art corpus methods. The research has resulted in the Secondary Vocabulary Lists and the Secondary Phrase Lists, which are now publicly available for teachers, students and curriculum developers locally and internationally. Going beyond previous corpus-derived wordlists such as the AWL (Coxhead, 2000) and the AVL (Gardner & Davies, 2014), we simultaneously developed collocational and word family lists for each discipline. The final vocabulary resources represent an extensive set of core lexical items that need to be mastered by students to read successfully in a secondary school subject and constitute a new, innovative resource to assist in the development of disciplinary literacy.

 

Biographical statement:

Dr Clarence Green currently lectures in Psycholinguistics, Corpus Linguistics and Research Methods at the National Institute of Education, Nanyang Technological University. He holds a PhD in linguistics (University of Melbourne) and his research interests include the cognitive psychology of language, corpus linguistics, disciplinary literacy, literary stylistics and cognitive-functional grammar. His research has appeared in journals such as Cognitive Linguistics, Language and Literature, English for Specific Purposes, Journal of English for Academic Purposes, Functions of Language, and Literary and Linguistic Computing. His recent book, Patterns and Development in the English Clause System (2017), is an examination of English clause grammar from a usage-based linguistics perspective.

His current psycholinguistic research explores how the forms and functions of language interact with other cognitive domains, particularly working memory, and his corpus research involves using corpora to explore the language of academic disciplines, including literature, and produce pedagogical resources for enhancing disciplinary literacy.

 

 

Affiliation: National Institute of Education, Nanyang Technological University. NIE3-03-118, 1 Nanyang Walk, Singapore 637616. Tel: (65) 6790-3386. Email: clarence.green@nie.edu.sg

 

 

 
 
 
  • Học trực tuyến
  • Hình ảnh - Sự kiện
  • Hỏi đáp
  • Liên hệ
TIN BÀI MỚI
  • Thông báo số 1 về Hội thảo Quốc gia 2024 (UNC2024) “Nghiên cứu & giảng dạy ngoại ngữ, ngôn ngữ và quốc tế học tại Việt Nam
  • Chi bộ Khoa Tiếng Anh họp tổng kết năm 2023; Triển khai nhiệm vụ năm 2024
  • Thông báo tuyển sinh khóa Nghiệp vụ Sư phạm Ngoại ngữ khóa I
  • Giới thiệu cơ hội thực tập và tuyển dụng tốt dành cho sinh viên ULIS tại Vinschool
  • [Tuyển dụng 2023] Thông báo cần tuyển Giảng viên Trung tâm Khảo thí
  • Sinh hoạt Chi bộ thường lệ tháng 4 năm 2023
  • Sinh hoạt Chi bộ KTA tháng 2 năm 2023
  • Gặp mặt đầu xuân Quý Mão 2023
  • THÔNG TIN
    HỢP TÁC VÀ PHÁT TRIỂN
    SỐ THÁNG 11 NĂM 2022
  • Quy chế đào tạo tiến sĩ ở ĐHQGHN năm 2022: Cơ chế mở cho người học và nâng cao chất lượng đầu ra – yêu cầu công bố quốc tế với nghiên cứu sinh

CHUYÊN MỤC CHÍNH:

  • Tin tức Khoa
  • Góc chia sẻ
  • Sinh viên
  • Giảng viên
  • Học viên
  • Tình nguyện
  • Tài liệu
  • Nghiên cứu KH

KHOA TIẾNG ANH

  • Địa chỉ: Tầng 5- Nhà B2- Trường ĐHNN- ĐHQGHN
  • Điện thoại: 024 66805932
  • Fax: (04) 3.8584968
  • Email: khoatienganh@vnu.edu.vn
  • Website: https://khoatienganh.ulis.vnu.edu.vn/

Thông tin:

  • Khái quát về Khoa
  • Tổ chức của Khoa
  • Đội ngũ cán bộ
  • Hình ảnh | Hoạt động
  • Liên hệ